اهمیت سفارش خرید (PO) در تجارت

img
img
img
img
shape
shape
اهمیت سفارش خرید (PO) در تجارت

اهمیت سفارش خرید (PO) در تجارت

اهمیت سفارش خرید (PO) در تجارت

در خرید، خریداران باید یک سند برای آن ایجاد کنند. مردم این سند را سفارش خرید یا PO می شناسند. سفارش خرید جزء ضروری در انجام یک معامله است. این سند می تواند از اشتباهات در معاملات جلوگیری کند. سفارش خرید در ایجاد حمایت قانونی از طرف های درگیر در معاملات نقش دارد. استفاده از نرم افزار ERP یکپارچه می تواند به شما کمک کند تا فرآیندهای تجاری خود را ساده کنید و رشد شرکت خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید مدیریت سفارش فروش، می تواند مظنه های مختلفی را برای چندین سرنخ ایجاد کند. همچنین چند لیست قیمت و غیره را دریافت می کنید. این مقاله به اهمیت سفارش خرید در تجارت می پردازد.


فهرست مطالب

  • سفارش خرید (PO) چیست؟
  • جنبه های سفارش خرید (PO).
  • توابع سفارش خرید (PO).
  • مواردی که باید در سفارش خرید در نظر بگیرید
  • تفاوت بین PO و فاکتور چیست؟
  • شرایط دیگر PO علاوه بر سفارش خرید
  • نتیجه


سفارش خرید (PO) چیست؟

سفارش خرید یا PO سندی است حاوی درخواستی در خرید که توسط خریدار انجام شده و به فروشنده ارسال شده است. سفارش خرید همچنین می تواند به عنوان توافقی برای خرید کالا بین خریدار و فروشنده تعریف شود. به عبارت دیگر، سفارش خرید نوعی تعهد از طرف طرفین، خریدار در خرید کالا و فروشنده در ارائه کالای درخواستی است.


در معاملات، سفارش های خرید اسناد ضروری برای جلوگیری از اشتباه در تهیه و تحویل کالا هستند. وجود PO می تواند کسب و کار شما را برای پاسخگویی به خواسته های محصولات شما آسان کند. به خصوص اگر شرکت شما از نرم افزار فروش CRM نیز استفاده می کند، می توانید برای جلوگیری از اتلاف و انباشت کالا، محصولاتی مطابق با خواسته های مشتری تهیه کنید.


بیشتر مطالعه کنید: 4 فرآیند مهم مدیریت زنجیره تامین (SCM) برای کسب و کار شما


جنبه های سفارش خرید (PO)

چندین جنبه اساسی در انجام سفارش خرید وجود دارد. این جنبه ها می تواند به راحتی به فروشنده در تهیه کالای خریداری شده کمک کند. اول، هویت کامل خریدار. این هویت شامل نام شرکت یا شخص، آدرس خریدار و مخاطب خریدار است. هویت کامل خریدار در سند سفارش خرید برای جلوگیری از خطا در تحویل کالا مهم است.


جنبه دوم تاریخ سفارش خرید است. جنبه سوم زمان تحویل کالا توسط فروشنده است. جنبه چهارم، سررسید پرداخت است. خریدار باید به سررسید پرداخت توجه کند. این مورد از خریدار در پرداخت تاخیر جلوگیری می کند. برای اطلاع شما، اگر خریدار مستقیماً پرداخت را انجام دهد، قیمت ویژه ای دریافت می کند. جنبه پنجم این است که خریدار باید جزئیات اطلاعات کالا را در اختیار فروشنده قرار دهد. آخرین اما نه کم اهمیت، خریدار باید کل قیمت معامله را در سفارش خرید لحاظ کند.


توابع سفارش خرید (PO)

به عنوان یک جزء مهم در معاملات تدارکات، سفارش خرید مطمئناً چندین کارکرد دارد. سفارش خرید را می توان به عنوان اثبات معاملات استفاده کرد. PO به عنوان یک مؤلفه مهم در معاملات تدارکات مطمئناً چندین کارکرد دارد. ابتدا می توان از سفارش خرید به عنوان گواهی مبنی بر معامله از طرف فروشنده به خریدار استفاده کرد. به عبارت دیگر، این اثبات معامله می تواند برگه تعهدی از طرف فروشنده در امر خرید و خریداران در انجام معاملات خرید باشد.


سفارش خرید می تواند از اشتباه خریدار در معاملات مانند مشخصات اشتباه و مقدار اشتباه کالا جلوگیری کند. بنابراین، خریداران می توانند برای جلوگیری از اشتباه در معاملات، سفارشات خرید دقیقی را انجام دهند. سفارش خرید راحتی را برای خریدار در خرید با قیمت های مقرون به صرفه فراهم می کند. همچنین سفارش خرید می تواند از کلاهبرداری خریدار جلوگیری کند.


بیشتر مطالعه کنید: 7 ویژگی نرم افزار ERP برای بهینه سازی کسب و کار شما



مواردی که در انجام سفارش خرید (PO) باید در نظر بگیرید

خریدار در انجام سفارش خرید یا PO باید به این موارد توجه کند تا در معاملات خرید دچار اشتباه نشود. خریدار باید هویت دقیقی را در سفارش خرید قید کند. در سفارش خرید، داشتن لیست سفارش دقیق برای تحویل کالا طبق درخواست خریدار ضروری است. خریدار باید روش تحویل و برنامه تحویل را ذکر کند. اگر خریدار بخواهد کالا را به چند مکان ارسال کند، باید در سفارش خرید اطلاعات را به فروشنده ذکر کند.


در مورد روش پرداخت، خریدار باید اطلاعات روش پرداخت را ارائه دهد همچنین می تواند از پرداخت نقدی یا حواله بانکی استفاده کند. سفارش خرید باید شامل شماره سفارش خرید نیز باشد. این عدد برای هر دو طرف در مواقعی که مشکلاتی در معاملات خرید وجود دارد نقش اساسی دارد.


تفاوت بین PO و فاکتور چیست؟

سفارشات خرید و فاکتورها به طور مشخص متفاوت هستند، اگرچه هر دو جزء ضروری یک معامله هستند. سفارش خرید تاییدیه خرید توسط خریدار می باشد. در ضمن فاکتور درخواست پرداخت توسط فروشنده است. در مورد سندساز، خریدار برای درخواست برخی از کالاها از فروشنده، سفارش خرید می دهد. در مقابل، فروشنده یک فاکتور برای درخواست پرداخت به خریدار تنظیم می کند.


در مورد گیرنده سند، سفارش خرید توسط فروشنده دریافت می شود. در مقایسه، خریدار فاکتور را دریافت خواهد کرد. تفاوت سفارش خرید و فاکتور از زمان تحویل اسناد قابل مشاهده است. خریدار هنگام درخواست برخی از کالاها، سفارش خرید را برای فروشنده ارسال می کند. برخلاف سفارش خرید، پس از تکمیل سفارش، فروشنده فاکتوری را برای خریدار ارسال می کند.


بیشتر مطالعه کنید: 5 فرآیند ضروری مدیریت انبار | اصول مدیریت انبار



شرایط دیگر PO علاوه بر سفارش خرید

علاوه بر سفارش خرید، شرایط دیگری نیز برای PO در تجارت وجود دارد. شرایط دیگر پرداخت و پیش سفارش است. اینها توضیحات پرداخت و پیش سفارش است.


پرداخت

بسیاری از مردم ممکن است با شرایط پرداخت آشنا نباشند. پرداخت به عنوان یک فعالیت پرداخت توسط تجارت الکترونیک یا پلت فرم آنلاین به شریک فروشگاه در پلت فرم آنها تعریف می شود. شریک فروشگاه قادر به دریافت مستقیم سود فروش خود نیست. سود فروش آنها به دلیل جلوگیری از کلاهبرداری ابتدا به حساب بانک تجارت الکترونیک می رود. شرکای فروشگاه می توانند سود فروش خود را به صورت آنلاین در پلت فرم ادعا کنند. در نتیجه، شرکای فروشگاه در صورت موفقیت آمیز ادعا، سود فروش خود را از طریق یک حساب بانکی شخصی دریافت خواهند کرد.


بیشتر مطالعه کنید: 5 دلیل برای اینکه امنیت ابری برای همه مشاغل مهم است!



پیش سفارش

پیش‌سفارش سیستمی است که به خریداران امکان می‌دهد کالاها را سفارش دهند و هزینه آن را از قبل پرداخت کنند، حتی اگر کالا هنوز در دسترس نباشد. این سیستم پیش‌سفارش به فروشنده کمک می‌کند زیرا فقط کالاهایی با مقدار مناسب تولید می‌کند. سیستم‌های پیش‌سفارش دارای مکانیزم پرداخت مانند پرداخت کامل هستند.


نتیجه

سفارش خرید یا PO یک سند ضروری در تدارکات است. با سفارش خرید، خریدار و فروشنده می توانند از تقلب جلوگیری کنند. خریدار باید به جنبه های سفارش خرید توجه کند تا از اشتباه در خرید جلوگیری کند.

نارنگ سیستم به عنوان یک فروشنده پیشرو نرم افزار ERP در ایران، راه حلی را برای شرکت شما در عملیات خودکار کسب و کار، به ویژه سیستم فروش CRM ارائه می دهد. این سیستم به شما کمک می کند تا خرید را فقط برای کالای درخواستی انجام دهید تا بتوانید از خرید محصولات غیر ضروری و مازاد بر بودجه جلوگیری کنید. برای دریافت بهترین پیشنهاد و دموهای رایگان با ما تماس بگیرید.


نویسنده مقاله: زهره نوروزی

درخواست دموی نرم افزار نارنگ سیستم
Captcha
بالا